Odio e amore


Karol Kozłowski, który gości na warszawskim Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica co roku od pierwszej edycji, i znakomity klawesynista, rodowity Sycylijczyk Marco Vitale stworzyli program recitalu kameralnego osnuty wokół sentencji jednego z najbardziej znanych epigramatów rzymskiego poety Katullusa Odi et amo czyli Kocham i nienawidzę zwanego także Pieśnią 85:

Odi et amo. Quare id faciam, fortasse requires. Nescio, sed fieri sentio et excrucior.

Kocham I nienawidzę. Jak to się dzieje, zapytasz zapewne. Nie wiem, lecz czuję, że tak jest i cierpię.

Nieuchwytna i cienka granica oddzielająca skrajne i pozornie zupełnie od siebie odległe uczucia była od zawsze pożywką poezji, a co za tym idzie wymarzoną materią librett operowych, w szczególności librett oper doby baroku. Lecz nie byłoby barokowych oper bez wybitnych śpiewaków, którzy w  równym stopniu co rozedrgane, skrzące się emocjami i czasem zupełnie nieprawdopodobne historie inspirowali autorów dzieł muzycznych XVIII wieku. Wydawałoby się, że w czasach dominacji śpiewu kastratów głos tenorowy nie był jakoś szczególnie en vogue, ale mimo to powstało całkiem sporo pięknej i wyjątkowej muzyki napisanej przez największych kompozytorów takich jak: Caldara, Hasse, Fux, Pergolesi czy Haendel dla cenionych w ówczesnej Europie tenorów. Wybitnymi śpiewakami byli niewątpliwie: Annibale Pio Fabri (dla którego Haendel napisał partie w operach Partenope, Lotario czy Poro), Giovanni Battista Pinacci – odtwórca ról tenorowych w operach Vinciego i Hassego czy wreszcie Francesco Borosini, którego umiejętności aktorskie i wyjątkowa skala głosu sięgająca rejestru basowego skłoniły Haendla do przepisania dla niego na nowo niektórych fragmentów opery Tamerlano i dopisania nowych. Podczas czwartkowego koncertu 14 września o godzinie 19 w Teatrze Królewskim w warszawskich Łazienkach w wykonaniu Karola Kozłowskiego i kameralnego zespołu instrumentów dawnych zabrzmią właśnie arie Bajazeta z opery Tamerlano Haendla, fragmenty z jego opery Lotario i oratorium La Resurrezione a także arie napisane dla Pinacciego z oper Hassego Arminio i L’Olimpiade.

 

http://drammapermusica.pl/?otw-portfolio=odio-ed-amor

https://www.facebook.com/drammapermusica.fest/photos/a.1679805412256986.1073741830.1675453452692182/1985112408392950/?type=3&theater